Media with foreign owners reported to Roskomnadzor


Roskomnadzor reported receiving notifications from 821 media day on February 15 at his website.

From 2016 began to act amendments to the media law, according to which foreign capital in the Russian media may not exceed the proportion of 20%. Until 15 February 2016 the media included under this law, it was time to report to the authority about changes in its structure to conform to these amendments.

Just, said Roskomnadzor, the scope of amendments that restrict foreign capital, have fallen about 1 thousand Russian media, which were designed approximately 400 legal entities. “In consultations with industry on new legislative requirements the vast majority of market participants expressed willingness to bring the ownership structure into line with the law”, — stated in the message Department.

583 notifications received in the Central office of Roscomnadzor, 341 of them — from the founders and editors of the print and electronic media, and 242 — from television and radio broadcasters.

Press Secretary of Roskomnadzor Vadim Ampelonskiy told that 821 the notification was registered as of 12:00 on 15 February, while the documents continued to come in throughout the day. In addition, Roskomnadzor expect that some notices were mailed on February 15 and can reach the office within a few days. Roskomnadzor will be credited with such documents, it is noted on the Agency’s website.

“821 notice as of midday on February 15 is a very significant figure, and it underscores the willingness of industry to comply with the requirements of the law”, — said Ampelonskiy. He also added that most major media constantly communicated with Roskomnadzor since the adoption of the amendments and about 99% of them demonstrated a desire to bring the ownership structure into line with the law.

On the website of Roskomnadzor published the scheme with a further Agency action with regard to the media, subject to amendments. If the founder of the media provided incomplete set of documents, it will be given the opportunity to submit any missing paper, and only after that can be started checking. If the documents provided to the press, it does not correspond to the amendments, it will notify the founder about this — check can be started after that. Check without notification and additional requests will be made only to those media outlets that did not provide any documents to Roskomnadzor.

As the market has changed

In connection with the amendments to the law on mass media, many major Russian media changed their owners or shareholders.

The largest deal involving this act, — the transition “CTC Media” (operates the channels CTC, “Home”, “Pepper” and CTC Love) under the control of Alisher Usmanov and Ivan Tavrina. Following the restructuring of the holding and Tavrina Usmanov’s UTH Russia will control 75% of “CTC Media”, another 25% will be controlled by the structures of Yuri Kovalchuk.

Much more from the amendments affected the market for pay TV. One of the largest and most profitable companies were part of large foreign corporations. They all decided the fate of its Russian business. NBC Universal (Universal Channel and E! Entertainment) and AMC Network (CBS Drama, CBS Reality, Outdoor Channel) announced his departure from Russia. Discovery Communications, the Viasat channels and CNN International were included in the new company National media group and Discovery Communications — “Media Alliance”. Fox International Channels has formalized its Russian channels (National Geographic, Nat Geo Wild, Fox, Fox Life, Baby TV) on the structure of open company “Telco Media”, its official distributor in Russia. Finally, Viacom sold 80% of Viacom International Media Networks, a top-the Manager “Renova” Maxim Majorca.

Has changed and the printed media market. German Axel Springer Russia sold its assets, including the Russian Forbes, businessman Alexander Fedotov. The owner of Vedomosti and The Moscow Times became a businessman Demyan Kudryavtsev. The company “Fashion Press”, which publishes Cosmopolitan, Esquire and other magazines, came under the control of a group of investors, which, according to , including a co-founder of the venture Fund InVenture Partners Sergey Azatyan, owner of the fashion house Rusmoda Oksana Lavrentieva, head of the Russian office of The Walt Disney Company Marina Zhigalova-Ozkan and management company “April Capital”.