Unknown owner: owns what a friend of President Sergei Roldugin


The international consortium of investigative journalist (ICIJ) in an article published April 3, in particular, talks about the assets of the godfather of the daughter of Vladimir Putin, a prominent cellist Sergei Roldugin. Access to this information journalists were able to obtain thanks to the “unprecedented leak of millions of documents” from the database Mossack Fonseca, the fourth biggest in the world offshore law firm. 11.5 million documents were obtained by the German newspaper “Süddeutsche Zeitung” and provided to ICIJ and the Center for the study of corruption and organized crime (OCCRP).

Unlike other friends of Vladimir Putin, entered the list of Forbes during his reign, about the richness of Sergei Roldugin to this day nothing was known, say investigators. His only known asset is 3.2% of the Bank “Russia”, where the company to make him a Yuri Kovalchuk, Gennady Timchenko, Nikolai Shamalov, Alexey Mordashov and others. The Bank came under US sanctions in 2014 and the Obama administration called it a “personal Bank for a narrow circle of” close to Putin people. earlier it was estimated the share in this Bank Roldugin 550 million rubles.

Through the company Roldugin took place hundreds of millions of dollars, according to the investigation: “the Offshore companies connected with Sergei Roldugin, controlling shares in the largest enterprises of the country in the most different spheres of economy — from production of trucks to selling TV advertising.”

Advertiser

From the analysed documents that Roldugin was one of the largest shareholders of the seller of television advertising in Russia, Video international (Vi), through offshore companies owning 20% of this company. The history of the matter is this: in 2010, when it was announced that 100% of Vi bought the structure of the Bank “Russia”, “Surgutneftegas” and the main shareholder of “Severstal” Alexey Mordashov, 12,5% sale Cyprus received Med Media Network. This company is 100% subsidiary of another offshore structure International Media Overseas, the real beneficiary of which the authors of the investigation with reference to the materials Mossack Fonseca called Sergei Roldugin. Later, the share of Med Media Network in the Vi was increased to 20% (the amount and date of the transaction is not known). The people who sold shares Vi offshore, associated with Roldugina, is not known. In 2014, Med Media Network when opening an account in Gazprombank reported receiving about 270 million roubles of dividends. In 2015, the company transferred 20% sale offshore Financial Robertson, the beneficiaries of which are also not installed.

Data from the SPARK that head structure Vi, CJSC “Group “Video international”, apart from Med Media, as of December 2015 own Namiral Trading Ltd (20%), Dewar Investments Ltd (19%), OOO “IC “Abros” (this structure is related to Yury Kovalchuk, in 2014 sold his 15% share in Vi the Bank “Russia” for 384 million rubles), JSC “SOGAZ” (15%), Attalion Investments Ltd (6%), Reibruk Ltd (4%), OJSC “Surgutneftegas” (1%). Vi is officially in the ownership structure after the change of shareholders in 2010 did not disclose. A source in the company explained that the Vi was never interested in the ultimate beneficiaries of offshore companies, believing that those somehow belong to structures of Bank “Russia”. The source Vi also reported that Sergei Roldugin has never participated in the management of the company. From official comments in the Vi refused.

The Agency “Video international” was founded in 1987 with the participation of the future Minister of press of Russia Michael Lesin. After the 1998 crisis the company actually became a monopolist in the market of sale of advertising time on major TV channels of the country and held this status until the end of 2009, when Lesin was sacked from the post of adviser to the President of Russia and the state Duma amended the law “On advertising”, limiting the share of one seller on the market of 35% (the Vi was approximately 70%). Next year the Vi and changed owners. The statements of the SOGAZ associated with the Bank “Russia”, showed that all Vi could be evaluated to 5,77 billion rubles, or about $183 million Despite the new restrictions, the Vi remains a key player in the market of sales of television advertising (with part of the channels she worked directly, and with a part as a consultant). In October 2013 Lesin back in the media business — on a post of the Chairman of the Board of “Gazprom-media”, and in the summer of 2014, the state Duma has cancelled the amendment to limit of 35%. Then Lessin began to lobby the project of creation on the basis of a single Vi for sale the largest media holdings. However, his project was not realized: in December 2014 Lesin resigned as head of “Gazprom-media” and 5 November 2015 died as a result of “blunt force head injury” at the Dupont Circle hotel in Washington.

Industrialist

Roldugin was one of the beneficiaries of companies, owning stakes in two of Russia’s largest automobile plant — KAMAZ and AVTOVAZ, the authors of the investigation. According to them, in the interests Roldugin to act “Troika Dialog” Ruben Vardanyan, buying the shares of these two companies. The Troika gathered for 54.4% of KAMAZ shares from 2004 to 2008, having bought shares from the government of Tatarstan (12%) and other minority shareholders. The transaction amount was not disclosed. In late 2008, Troika sold 10 percent of the German Daimler KAMAZ for $250 million, and in 2010, another 5% the same Daimler and EBRD.

A minimum of 32,2% from 54.4% stake of KAMAZ, Troika owned through a Cyprus Avtoinvest Limited. According to KAMAZ, Avtoinvest Limited remains a shareholder of the company with a share of 23.54%, and the largest shareholder is the state Corporation rostec (49.9 per cent), which received my package from the governments of Tatarstan and Russia. The Troika was sold to Sberbank in March 2011, Vardanyan became a presidential adviser of the Bank Herman Gref.

Until recently it was believed that Avtoinvest owns shares of KAMAZ in the interests of Vardanyan and other former shareholders of the Troika. But the authors of the investigation say that in 2007, the Troika assigned its rights management Avtoinvest offshore Avto Holdings Ltd. In 2008, the company owned Roldugina Sonnette Overseas acquired 15% Avto Holdings for $1.5 million and signed a shareholders agreement with the other co-owners, including the “Troika”. Avto Holdings received the right to participate in shareholders ‘ meetings Avtoinvest, to appoint and dismiss Directors and take 95% of the dividend, write the authors of the investigation. Moreover, Avto Holdings was a ten-year option to purchase 100% of Avtoinvest only $100 thousand, claim investigators.

In 2008, Vardanyan told Kommersant that to consolidate a controlling stake of KAMAZ Avtoinvest it was necessary to make the structure of the share capital of the plant “more transparent”.

When the company Roldugin became the beneficiary of Avtoinvest, belonged to the last of 23.54% of KAMAZ. In just six years KAMAZ has paid a dividend only twice — in 2012 and 2013 for a total amount of 693 million rubles, write “Vedomosti”. Avto Holdings was to receive 155 million rubles, of which the company would have Roldugin 23 million rubles.

The ultimate goal of a shareholders ‘ agreement to obtain a controlling stake of KAMAZ through Avtoinvest, “Vedomosti”. In this case the shares would be distributed among the co-owners of Avtoinvest in proportion to their shares, the newspaper claims. But in the end Avtoinvest failed to collect a controlling stake of KAMAZ. And in 2014, this shareholder agreement was terminated, and the owner of the Sonnette Overseas became Belize Robertson Financial (its shareholders are not disclosed), according to the investigation. Ruben Vardanyan on Sunday evening did not answer the question . In a press-service of KAMAZ declined to comment.

Investigators argue that similar agreements between the Troika and offshore companies associated with Roldugina, were about the stock of AVTOVAZ. “In these agreements differed only in the date, the names of the companies, the proportion and amount”, — stated in the investigation. What kind of package of stock of AVTOVAZ is about, and what the Offshores were involved in these agreements is not specified.

“Troika Dialogue” has started to buy shares of AVTOVAZ in 2006, immediately after the management of the plant was transferred to the “Rosoboronexport” (later renamed “rostec”). The Troika had bought the securities of the company and its subsidiaries from the market, but never were called spent on this amount. In 2008, the Troika has assembled sold a blocking stake (25%) of AVTOVAZ to French automaker Renault for $1 billion.

The representative of AVTOVAZ did not respond to a request .

Roldugin was a minority shareholder and the largest independent gas producer NOVATEK. He owned 0,003%, told “Vedomosti” the press-service of the company with reference to the registers of shareholders of 2012-2013. At the time this package on the Moscow exchange was worth about 33 million rubles Since Roldugin did not appear in the register of shareholders of NOVATEK. On Sunday evening, the representative of the company responded to clarifying questions .

The landowners

In 2012, the offshore company associated with Roldugin became the owner of a large plot of land in the Priozersk district of the Leningrad region, on this site there is a ski resort “Igora”, the article says. Novaya Gazeta reported that in the construction of the project invested by the Bank “Russia” and its associated patterns, and the cost Sortavala about 170 million dollars. In 2006, the opening of this resort came Vladimir Putin. At the end of last year, Reuters wrote that alleged in this place in February 2013 took place the wedding of the daughter of the President. “Igor” belongs to the family of an old friend of Putin, Yuri Kovalchuk, and the Cyprus offshore company, the beneficiaries of which were not disclosed, noted the Agency.

According to ICIJ, linked to Roldugina offshore on preferential terms has provided about 50 million rubles to the Russian company “Nord house”, which since the beginning of 2010, as can be seen from the USRR, owned at least 5 land plots with a total area of 7 hectares on the shore of lake Ladoga, previously owned by the Republic of Karelia. In 2013, “Nord house” changed its name, now it is called “Dacha vintera”. In addition to the land owned by the company of the namesake hotel complex of premium class in the Karelian town of Sortavala. With 2011 in the media, blogs and social networks, information appeared that in these neighborhoods built another “Putin’s”, the unofficial residence of the President. The owners of LLC “Dacha vintera”, according to the SPARK database, are first Deputy Chairman of the Bank “Russia” Mikhail KLISHIN and the Bank “Russia” (to 80.1% and 19.9%, respectively). The plot next door, as can be seen from the USRR, owned by Yuri Valentinovich Kovalchuk — the full namesake of the owner of Bank “Russia”.

Press Secretary of Vladimir Putin Dmitry Peskov said that all comments on the documents will give later. Name Roldugin he first called last week, announcing an “information leak” against Putin.