Süddeutsche Zeitung was denied by Putin’s words about the relationship with Goldman Sachs


The German newspaper Süddeutsche Zeitung is a 100% subsidiary of the group Süddeutscher Verlag, RB 81.25% owned by the holding Südwestdeutschen Medienholding (SWMH), and 18.75 percent — the founding family of the newspaper, said the Executive Director of the publication Süddeutsche Zeitung, Stefan Hielscher. The newspaper is not owned by Goldman Sachs, neither directly nor indirectly, he said.

The relation of the newspaper Süddeutsche Zeitung with the American Bank Goldman Sachs during a straight line said Putin, hinting at possible customers “Panama dossier”. “But who’s doing it, with these provocations? We know that there are employees of the U.S. official institutions, and wrote an article, where it first appeared — yesterday I asked Peskov, the press Secretary, in Süddeutsche Zeitung,” he said. Putin further said that Süddeutsche Zeitung “is included into media holding, and holding this media belongs to the American Finance Corporation, Goldman Sachs, that is sticking out everywhere the ears of the customers — they stick out, but not even blush,” he said.

The newspaper Süddeutsche Zeitung publishes officially Sueddeutscher Verlag (SV). As stated on the publisher site, it is in the possession of the holding SWMH (RB 81.25%) and the Munich family of Fridmanom (18,75%). Until 2007 publisher SV in Munich belonged to five families, SWMH was the sixth shareholder. When four families, with the exception of Fridmanom, decided to sell its shares in SV, the list of applicants for the purchase was a consortium of investors with participation of Goldman Sachs. However, the family of Fridmanom objected to the sale to the investors, and in December 2007 for sale of 62.5% of the shares left the SWMH, it was reported on the website of the company. The amount of the transaction amounted to €625 million, wrote Spiegel.

About 95% of the holding belong SWMH Medien Union GmbH and Gruppe Württembergischer Verleger. In turn, a 50.7% stake in Union media, according to Forbes, owns a 78-year-old German businessman Dieter Schaub. His condition edition is estimated at $1.5 billion Schaub inherited the business in 1964 from his father Joseph Schaub, who in 1945 became one of the first publishers of post-war Germany. Under the leadership of Dieter Schaub Medien Union has become one of the largest media holdings in Germany with annual revenue of about $1.6 billion, says Forbes. Schaub remains one of the most non-public representatives of German business and don’t talk to the press. The remaining shares Medien Union — 49.3 percent — are owned by family members who together with Joseph Schaub created the company.

Gruppe Württembergischer Verleger — Union 18 regional publishers. The group owns nearly 40 shareholders, among which are both physical and legal entity, the extract from the German register of members of the society.

Süddeutsche Zeitung is the largest daily newspaper in Germany, published in Munich. The first issue appeared in October 1945. The publication bills itself as a “liberal-economic”. Once a week the newspaper is published the application with selected articles of New York Times (in English), and Fridays — journal of SZ-Magazin.

The representative of Goldman Sachs stated that the Corporation could not yet comment on the incident, but cited the statement of Hielscher. Dmitry Peskov did not answer the question of where the President is evidence that Süddeutsche Zeitung is owned by financial Corporation Goldman Sachs.

“The Panama papers” were published on 3 April 2016 as the International organization of investigative journalists (ICIJ) and the Center for the study of corruption and organized crime (OCCRP). The investigation is based on leaks from law firm Mossack Fonseca, which deals with services for registration of offshore companies. In the published materials referred to offshore, presumably associated with global leaders, celebrities, business people and close to them people. In “the Panama document”, among other things, referred 12 officials of Russia. In particular, in the publication of journalists reported that people “from the inner circle” of Putin was transferred through offshore companies at least $2 billion.